Jul på silverfat

Att det skulle ligga en sfär julstämning över Rio är något som kan diskuteras. Här trädde i stället sommaren in på tunga fjät lagom till första advent. Bara att inse att den där speciella julkänslan aldrig kommer infinna sig i år. Tecken på att det snart lackar mot jul lyser med sin frånvaro. Förutom den feta julgranen som är placerad mitt i lagunen förstås. Det säger sig självt att ingen sitter inomhus och myser med tända ljus och glögg. Det är 30 grader varmt och livet pågår som vanligt utanför mitt fönster. Jag småler elakt åt vissa butikers antydan till juldekor. Fula plastgranar, otäcka tomtar och för mycket glitter. Det känns bara malplacerat här i tropikerna. Om jag inte haft kontakt med omvärlden så hade jag förmodligen glömt bort julen i år.

 
I själva verket har jag alltid varit ganska hopplös när det kommer till julens alla arrangemang. Då jag haft turen att få den uppdukad på ett silverfat lagom till julafton. Det var många år sedan sedan jag sist klädde en gran eller bakade lussekatter. Jag äger inte ett enda julpynt. Är en oduglig julrimmare och kan knappt slå in paket. Jag har inte sett något luciatåg sen jag själv senast tvingades att delta i ett (vid typ 12-års ålder). Har aldrig heller frivilligt gått på en julkonsert och föredragit att sova framför julottan. Det finns ingen julmusik i någon av mina tusen playlists. Jag har aldrig köpt en flaska glögg än mindre hållit i en slev under julmatlagningen. Tanken på julpyssel, stök och pyntande gör mig matt. Att tillbringa julen i Rio borde alltså passa mig. Trodde jag. Men något har hänt. Minnen från de senaste årens fina julfirande med familjen i Sverige får mitt hjärta att börja värka en aning. Det är just på det viset jag helst vill fira jul. Varje år.
 
 
Att transportera sig över atlanten kan jag ju ta och glömma. Vill jag ha lite christmas spirit singlande ned över mig likt fejkad snö i Rio så får jag ordna det själv. Häromdagen tog jag därför ett litet steg närmare julen. Genom att frenetiskt kolla runt på samtliga svenska och nordiska föreningars hemsidor i jakt på något slags julevent i stan. För om jag inte kan hänga med min familj så vill jag åtminstone äta pepparkakor, höra någon christmas jingle och dricka glögg (något jag halvt lovat att försöka tillverka själv, även om sangria onekligen skulle passa bättre) Vi får se hur det blir i slutänden. Jul kommer såklart att firas på något vänster. Om det blir enligt svensktradition eller i sann Rio-anda återstår att se. 
 
Hej hej!