Regn & Pride Parade - om helgen som förflöt

I lördags begav jag mig ut på upptäcktsfärd -en av mina absoluta favoritsysselsättningar här i Rio. Den här gången bar det av till upperclass kvarteren i Leblon. När jag som bäst höll på att plåta omgivningen så kom regnet, ganska oväntat. Inte hade jag haft tankar på att ta med paraply då jag gav mig av hemifrån. Istället blev jag fånge under ett tak, tillhörande ett garage. Där stod jag snällt och väntade ett bra tag medans jag otåligt kollade på regnet som föll som spön. När det ändå inte verkade som regnovädret skulle lätta i första taget gav upp jag upp. Lindade in ett lager plastpåsar runt kameran, som jag fick av ett butiksbiträde i en mataffär och promenerade raskt hem, något snopen i mina blöta kläder. 

 
På söndagen hade äntligen alla regnmoln dragit bort och en klarblå himmel bredde ut sig över stan. Hela Copacabanas huvudgata Avenida Atlantica (den som går längs hela stranden) hade under natten blivit förvandlat till årets viktigaste kalas, nämligen den årliga Pride Paraden som arrangerades för 19:e året i rad. Hela den breda avenyn var avstängd och full av glada, dansande människor. Sju lastbilar prydda av regnbågsfärgade balonger, flaggor och stora banderoller med viktiga budskap drog förbi. Ur högtalarna pumpande musik, samba och techno. Något torftig ändå, för att vara en av Latinamerikas största Pride Parader, tänkte jag lite besviket. Det här var ju inte alls som Stockholm Pride Parade. Inte på långa vägar.
Rios Pride är för det första inte alls lika välorganiserad, den är mycket mindre men känns både vildare och galnare på många sätt. 
Det väsentliga å andra sidan är inte hur jag som åskådare upplevde själva paradens estetik. Att den är fin och underhållande att se på. Nej, det viktigaste är att Rio Gay Pride existerar. Som en fet markering. Att alla är bjudna på festen. Att ha kul tillsammans utan att behöva smyga och utan att möta fördomar. Så många stolta och fina människor som var ute på gatan och firade - för så länge det finns hat så finns det anledning att festa. Eller hur? Och om jag skulle beskriva Rio Pride Parade med ett enda ord så finns det inget mer passande än just ordet FEST. En helt fantastisk sådan dessutom. 
 
"På en sådan underbar plats som Rio hör inte homofobi hemma" Står det på banderollen