SVT + novela = sant

Den största TV-kanalen i Brasilien heter Globo. Det är förresten en av de mest inflytesrikaste kanalerna i världen och även en av de största. Jag är inte det mista imponerad av Globo, det är en hemskt tråkig TV-kanal. Efter några minuters tittande blir jag så trött. Globo står för en kommersiallism som jag avskyr. Det finns inget intresse i att visa något något av kvalité, något som är bra på riktigt. Istället får folk i allmänhet nöja sig med skräniga lekprogram för vuxna (med humor på en 8-årings nivå), Big Brother (som är inne på sin 15:e säsong!), dubbade B-filmer från Hollywood, dåligt vinklade nyheter (där man inte är sen med att visa de senaste morden och våldshandlingarna som begåtts med fokus att sätta skräck i folk), sexistiska reklamer (överraskning?) samt NOVELAS. Ja, jag måste använda versaler eftersom dessa novelas (såpoperor) upptar en stor del av TV-tablån och är Globos guldkalv(ar). Dag ut och dag in visas det olika novelas där varje avsnitt är cirka en timme långt med reklamavbrott. Kvällens sista novela är den absoluta TV- höjdpunkten för många. Allt som oftast hör man någon på stan refererar till en scen från gårkvällens avsnitt, precis som att allt har hänt på riktigt och att skådespelarna är verkliga personer. Även om novelas säkert utvecklas från produktion till produktion och mitt bland det glättiga börja peka på viktiga faktorer som att ta upp homosexualitet, trafficking och fattigdom så kvarstår fortfarande andra saker som stör mig. Bristen på realitet. Varför utspelar sig novelan inte sällan så långt bort från Brasiliens verklighet som man kan komma? I stenrika, imponerande miljöer med överdådig heminredning. Varför är nästan alla skådespelarna vita i ett land där majoriteten är rasifierad? Varför är alla uppklädda till tänderna och hårt sminkade mitt på blanka dagen i detta tropiska klimat? De steriotypa könsrollerna. Män med bländvita leenden i strikta kostymer och välmanikyrerade kvinnor med frisyren perfekt lagd och skor från Louboutin. Same story. Det är konflikter, kärleksrelationer, fiender och otrohetsdraman. Why, why? Ska detta föda någon slags inspiration, någon fantasi eller kanske avund hos de vanliga människorna? Eller ska man bara släppa sin trista vardag mitt uppe i onsdagsdisken och bli underhållen för en timme? Detta mina vänner, funkar inte för mig.

På sista tiden har vi haft så ont om såpoperor i Sverige att man nästan trodde att såpoperornas tid var förbi. Många brassar har frågat mig om vi kollar på brasilianska novelas i Sverige och jag har alltid nöjt kunnat förkunnat att "Nej, det gör vi inte" Fram tills nu! Nyheten har nått mig att SVT har börjat visa en brasiliansk novela från 2011 som såklart är producerad av Globo. Den heter Kärlek och svek och finns i hela 110 avsnitt, så ni som kollar - enjoy. Jag väntar med spänning på att få höra hur det svenska mottagandet blir. Fnyser man och byter kanal? Stänger man av TV:n och tar en dusch istället? Eller har redan man redan börjat digga den så att disken får vänta? Kanske det. Eller så kommer kanske denna brasilianska såpa passera obemärkt förbi, utan att göra något väsen av sig. Vi får väl se.  

 
Kärlek och svek eller A Vida da Gente. Visas varje dag på SVT 
Imperio, så heter novelan som är i ropet i Brasilien just nu. 
Om ni sett avsnittet när familjen Simsons är på besök i Brasilien så fattar ni på ett ungefär hur kvalitativ TV- kanalen Globo är.
 
 
 
 
 
1 Maria Hoff:

skriven

Detta är det enda mina svärföräldrar i London tittar på! Framför tv:n, på lediga dagar, på nätter... Osv Helt crazy. Kram

Svar: Ha,ha! Vet hur det är. Här går knappt att undvika novelan vissa tider på dygnet då barer, restauranger, tandläkare, sjukhus ALLTID visar någon slags såpa. KRAM!
The Brazilian Way